WijAuto


Warning: Declaration of SLB_Content_Handlers::get() should be compatible with SLB_Base_Collection::get($args = NULL) in /home/w2686661/domains/yellowhead.nl/public_html/usa/wp-content/plugins/simple-lightbox/includes/class.content_handlers.php on line 281

Zeg Stefan, als jij geen auto hebt, hoe kan je dan toch op pad gaan?

Nou, dat zit zo. Vlakbij kan ik met de fiets aardig uit de voeten en naar New York ga ik met de trein. Maar voor het verkennen van de omgeving is een auto toch echt nodig. Er bestaan tegenwoordig carsharing-programma’s. Er staan dan een aantal auto’s in de buurt geparkeerd, die je via internet kunt reserveren zo lang als je hem nodig hebt. Je betaalt per uur, de benzine is bij de prijs inbegrepen.

Het werkt met een pasje. Dat houd je tegen een lezer die bij de voorruit gemonteerd is, en als de auto op de hoogte is van je reservering, gaat de deur open. De sleutels liggen vervolgens in het handschoenenkastje en je kunt op pad! Bij terugkomst moet je de sleutels terugstoppen en met je pasje de auto weer sluiten. Tanken doe je met de tankpas uit het handschoenenkastje. Handig, hè?

Vandaag had ik de auto ook weer nodig. Je moet namelijk, als je in New Jersey gaat wonen, binnen 60 dagen een lokaal rijbewijs aanvragen. Omdat morgen mijn 60 dagen op zijn, leek het me niet onverstandig om het vandaag te regelen. Het lokale equivalent van het CBR was behoorlijk druk. Ik moest achtereenvolgens een nummertje halen, een formulier invullen, in de rij staan, naar het eerste loket, vijf pasjes en documenten als identificatie laten zien, naar het tweede loket, naar het testcentrum voor een oogtest en een theorietoets (de oogtest wordt aan de balie afgenomen: je kijkt in een machine en moet een rij letters en een rij kleuren opnoemen, voor de theorietest word je achter een beeldscherm gezet waar je 50 meerkeuzevragen krijgt. Je moet er 40 goed hebben), weer een nummertje halen, een formulier invullen, in de rij staan, naar het eerste loket, vijf pasjes en documenten als identificatie laten zien, naar het tweede loket, terug naar de toetsruimte omdat ze vergeten waren iets in de computer te zetten, weer terug naar het tweede loket… en toen kreeg ik mijn gloednieuwe rijbewijs mee! Al met al duurde het iets meer dan een uur.

Ik hoefde mijn Nederlandse rijbewijs niet eens in te leveren, dus ik heb nu twee bewijzen dat ik een auto kan besturen. En die auto is, de komende tijd, één van de vijf WeCars. Op de foto staat de auto die het dichtst bij huis te vinden is, een Toyota Prius. Die heeft dus zowel een elektromotor als een normale benzinemotor. Er zit ook een stekker bij om hem op te laden, maar de universiteit moet nog een stopcontact plaatsen bij de parkeerplaats…

Voor de geïnteresseerden: ik had 4 fouten gemaakt en 3 vragen overgeslagen voordat ik er 40 goed had. Het programma laat je per vraag direct zien of je hem goed of fout beantwoord hebt, en stopt er meteen mee als je er 40 goed hebt.

Als je zelf wil oefenen, dan kan dat online (bij vraag 4 verschillen ze van mening met de Nederlandse adviezen). Ook interessant is vraag 8 van dit hoofdstuk.

2 reacties op “WijAuto

  1. Knap hoor – ik heb na 7x sjezen de moed maar opgegeven. Als je zó slecht bent, word je toch nooit een goeie chauffeur/-se. En zondagsrijders zijn er al genoeg!
    Goed gedaan Stefan! 😉

Reacties zijn gesloten.